Servis klime na električnim i hibridnim vozilima

Kada pričamo o klima sistemu kod motornih vozila svi znamo da se sistem pre 2000. godine uglavnom pojavljivao isključivo u premium segmentu vozila. U 21. veku klima postaje sastavi deo opreme u većini putničkih vozila. A jedina namena joj je poboljšanja komfora putnika. Održava zadatu temperaturu kabine manuelno ili automatski u jednoj ili više zona… Ali služi samo tome da putnicima i vozaču u kabini bude prijatna temperatura.

Šta se tu menja kod EV i PHEV vozila?

2019. napisan je jedan članak na nekom portalu vezano za električna vozila u Srbiji i između ostalog autor konstatuje da u tom trenutku na sajtu Polovniautmobili postoji samo jedan oglas za prodaju električnih vozila. Danas (februar 2024.) na istom portalu ima oko 500 oglasa za prodaju samo EV. To govori od tome da je interesovanje za EV mnogo veće. I činjenica je da na ulicama Beograda, Novog Sada, Niša više nije nikakvo iznenađenje videti Teslu, BMW i3, Renault ZOE, VW E-Golf i mnoge druge potpuno električne automobile. Neki od njih imaju već deset godina starosti i više stotina hiljada kilometara iza sebe. Ali vlasnici EV žive u jednoj opštoj zabludi da EV nemaju nikakvo održavanje. Istini za volju to je skoro pa tačno. Kod većine EV se na redovnom servisu menja samo filter kabine i eventualno ulje kočnica.
Ali niko ne razmišlja šta hladi odnosno greje bateriju?

Klima sistem optimizuje temperaturu baterije EV

Generalizovati stvari kod EV i PHEV je zaista teško. Postoje vozila bez aktivne optimizacije temperature baterije, postoje sa vazduhnim hlađenjem… Varijacija ima jako puno. Ali moglo bi se reći da u većini slučajeva klima sistem optimizuje temperaturu baterije.

Optimizacija temperature baterije: Ključni element efikasnosti EV

Kada je u pitanju električna mobilnost, jedan od ključnih faktora koji utiče na performanse, trajnost i sigurnost vozila je temperatura baterije. Baterijski paketi su srce električnih vozila, obezbeđujući snagu potrebnu za pokretanje motora i održavanje svih električnih sistema. Očuvanje optimalne temperature baterije ima izuzetan uticaj na sve aspekte vožnje električnih vozila, od dometa do sigurnosti.
Jedan od najvažnijih razloga za održavanje optimalne temperature baterije je produženje njenog životnog veka. Baterije su složeni sklopovi koji podležu hemijskim reakcijama, a visoke temperature ubrzavaju procese propadanja, što rezultira smanjenjem kapaciteta baterije tokom vremena. Održavanje idealne temperature može značajno produžiti životni vek baterije, čime se smanjuje potreba za čestom zamenom baterijskih paketa i smanjuju troškovi održavanja vozila.
Pored produženja životnog veka, optimalna temperatura baterije takođe doprinosi poboljšanju efikasnosti vozila. Baterije imaju najbolje performanse pri određenim temperaturama, što omogućava vozilu da održi optimalan kapacitet i efikasnost. To rezultira dužim dometom vozila po jednom punjenju baterije i boljom ekonomičnošću vožnje, što je ključno za prihvatanje električnih vozila kao održive alternative na drumovima.
Brže punjenje je još jedna prednost optimizacije temperature baterije. Pri optimalnoj temperaturi, baterije se mogu brže puniti, što je ključno za poboljšanje praktičnosti i prihvatljivosti električnih vozila na tržištu. Visoke temperature mogu ograničiti brzinu punjenja i izazvati oštećenja baterije, dok niske temperature mogu usporiti proces punjenja. Održavanje idealne temperature omogućava efikasnije punjenje baterije, čime se smanjuje vreme provedeno na stanicama za punjenje i poboljšava ukupno iskustvo vožnje.
Na kraju, optimizacija temperature baterije ima značajan uticaj na sigurnost električnih vozila. Visoke temperature mogu povećati rizik od termičkih problema, poput pregrevanja ili eksplozije baterije, što može predstavljati ozbiljnu pretnju za vozača i putnike. Održavanjem optimalne temperature, rizik od ovakvih incidenata se smanjuje, čineći električna vozila sigurnijim za upotrebu.
U zaključku, optimizacija temperature baterije kod električnih vozila je ključna za poboljšanje dugotrajnosti, performansi, brzine punjenja i sigurnosti baterije. Ovo doprinosi boljoj ukupnoj efikasnosti i iskustvu vožnje električnih vozila, čime se podržava njihova sve veća prisutnost na putevima širom sveta.

Da li je potrebno održavanje klima sistema kod EV?

Naravno da je potrebno. I moglo bi se reći da je neophodnije nego kod ICE (vozila sa unutrašnjim sagorevanjem goriva). Održavanje klima sistema kod električnih vozila (EV) je važno kako bi se osigurala optimalna efikasnost, produžio životni vek sistema i obezbedila udobnost putnika. Redovno čišćenje filtera, provera i eventualna zamena oštećenih delova, kao i servisiranje sistema, doprinose boljem iskustvu vožnje i dužem veku klima sistema. Takođe, važno je napomenuti da efikasno održavanje klima sistema može pomoći u optimizaciji temperature baterije, što dodatno utiče na performanse i dugotrajnost baterije, ključne faktore u efikasnosti EV-a.

Koje su posledice neredovnog održavanja klima sistema kod EV?

Kompresor klime kod ICE (kod nas SUS motora) pokreće se mehanički putem remenice i direktno je vezan za broj obrtaja motora. Kod EV nema motora koji stalno radi i kompresor klime se pogoni električnom energijm iz baterije. Kao i svaki kompresor ukoliko u sistemu nema dovoljno freona ili ima nečistoća ili je ulje zaprljano, kompresor će raditi otežano. Dakle, trošiće više energije iz baterije i direktno smanjiti domet vozila. Dodatno se može pregrevati zbog većeg opterećenja i usled lošeg podmazivanja može da otkaže. Kopresor klime kod EV trpi veća opterećenja od kompresor kod ICE vozila. Sistem je uglavnom veći i kompleksniji što dodatno opterećuje. A takođe kompresor radi i kad ne želite da grejete odnosno hladite kabinu. Ako je napolju hladno, on zagreva bateriju. Ako je napolju jako toplo on hladi bateriju. Ako se baterije greje zbog punjenja, kompresor odnosno klima sistem je hladi.

Ako dođe do kvara klima sistema EV uglavnom nije moguće voziti zato što je nemoguće optimizovati temperaturu baterije.

Kako se servisira?

Kao i servis klime kod ICE vozila tako i sistem EV zahteva redovnu zamenu i dopunu freona odnosno ulja u sitemu. Električna vozila u većini slučajeva koriste R1234yf gas i koriste posebna ulja. Ovo je veoma važno da znate! Klima sistemi kod EV rade na visokom naponu i potrebno je koristiti namenska propisana ulja od strane proizvođača kako ne bi došlo da ozbiljnih havarija! Specifična ulja za klima sisteme EV uglavnom su višestruko skuplja od uobičajenih ulja za kompresore SUS vozila.

Ko može da servisira klimu EV?

Na našu žalost u Srbiji se propisi donose kasno i uglavnom kada neko nastrada. U EU postoje propisi u vidu DGUV-I 209-093 sertifikacije za rad na visokonaponskim vozilima. Gde je propisano da serviser EV mora da ima DGUV sertifikat nivoa 1S ako vrši bilo kakvu radnju na EV. Recimo zamenu metlica brisača ili dolivanje tečnosti za vetrobran.
Za ozbiljnije zahvate, neophodan je sertifikat novoa 2S. Ovaj nivo sertifikata omogućava sve radnje na EV. Međutim, vozilo mora biti isključeno iz napajanja i osigurano od ponovnog uključivanja. Radnju isključivanja i uključivanja visokog napoma može da obavi samo serviser sa sertifikatom nivoa 3S.
Zašto je ovo važno? Zato što je EV visokonaponsko vozilo i nestručno servisiranje može da izazove ozbiljne kvarove ali i ozbilje posledice po zdravlje pa čak i smrtni ishod.
Naš servis je jedan od retkih koji može da se pohvali da ima dva servisera sa sertifikatom novoa 3S – stručnjak za rad na visokonaponskim sistemima pod naponom, koji nam omogućava da radimo i najsloženije intervencije na EV. Obzirom da smo obučeni i upoznati sa rizicima, znamo pravilno da servisiramo klima sisteme EV.

Nestručno servisiranje (punjenje klime) u servisima koji nemaju adekvatnu obuku i opremu najverovatnije će izazvati skupe popravke na vozilu. Ne zaboravite da klima na EV nije tu samo zarad komfora u kabini. Tu je da optimizuje temperaturu baterije. A baterija je najskuplji deo vašeg električnog vozila.

Na koliko se radi servis klime EV?

Moglo bi se reći da ovaj podatak ne postoji kao instrukcija od strane proizvođača. Ali slična je situacija i sa SUS vozilima. Da li se negde pronašli u uputstvima da kod SUS vozila klimu treba servisirati u određenom intervalu? Ne niste naravno. Ali opšte je poznato da je praksa pokazala da je najbolje da se servis klime na novijim vozilima vrši svake dve godine. A ako vozila imaju preko pet godina starosti, klima servis treba vršiti svake godine. Vlasnici SUS vozila se masovno sete ovog servisa u proleće kada primete da hlađenje kabine više nije tako efikasno. Ali vlasnici EV ponovo vas podsećamo da vaša klima radi i na najvećem mrazu a da vi ne osećate koliko ona efikasno radi. Zato što ne greje i ne hladi vas, već bateriju. Zato vam preporučujemo da servis klime EV radite svake godine. Električna vozila vam i tako štede ogromne svote novca koji ne bacate na ulje, filtere, zamajce, DPF-ove, EGR-ove… Potrudte se da im obezbedite bar ovaj jedan preporučeni servis klime.

Koliko košta servis klime na EV?

Cena zavisi od tipa freona, količine freona, tipa ulja i količine ulja koje se utroši tokom servisiranja. Cene za utrošak freona su istaknute na našoj stranici cenovnik, dok je za ulje neophodno da imao broj šaije kao bismo odredili koje je ulje neophodno.

Našim klijentima vlasnicima EV, na servisu klime besplatno obezbeđujemo kompletnu dijagnostiku svih centrala EV. Kao i 1h punjenja baterije na 11kW AC punjaču.

Kako do servisa klime na EV?

Ispunite formular ispod tačnim podacima i u narenda 24h neko će vas kontaktirati.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Ime i prezime
Da li želite zamenu filtera kabine?
Podeli članak:

You may also like...